کشف آب در سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی

خبرگزاری مهر: محققان سیاره ای در خارج از منظومه شمسی کشف کرده اند که در اتمسفر آن مقدار قابل توجهی آب است. این سیاره در فاصله ۷۰۰ سال نوری زمین قرار دارد.
به گزارش اسپیس، محققان مقادیر قابل توجهی آب در اتمسفر یک سیاره بزرگ خارج از منظومه شمسی کشف کردند. این سیاره که WASP-۳۹b نام گرفته، شباهت زیادی با زحل دارد. این سیاره ۷۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد و تخمین زده می شود آب موجود در آن سه برابر سیاره زحل باشد.
WASP-۳۹b سیاره ای خارج از منظومه شمسی و در صورت فلکی سنبله است. محققان با استفاده از اطلاعات تلسکوپ های هابل و اسپیتزر، ردپایی از آب و مولکول های دیگر در این سیاره کشف کردند.
این سیاره هر چهار روز دور سیاره ای خورشید مانند مدار می زند و فاصله آن تا ستاره ۲۰ برابر کمتر از فاصله زمین تا خورشید است.
روزها دمای این سیاره ۷۷۶.۷ درجه سانتیگراد است. جالب آنکه دمای WASP-۳۹b در شب نیز به همین اندازه بالاست. دلیل این دمای بالا بادهای شدیدی است که گرما را در اطراف سیاره منتقل می کند.
محققان ناسا متوجه شده اند اتمسفر این سیاره به ارتقای درک انسان از سیارات و فرایندهای آنان در منظومه شمسی کمک می کند.
البته دانشمندان پیش بینی می کردند هنگام بررسی نشانه ترکیبات مختلف جوی در این سیاره، آب کشف کنند. اما مقدار آب کشف شده از تصور آنها بیشتر بود.
دانشمندان با توجه به میزان آب کشف شده در WASP-۳۹b تخمین می زنند این سیاره در مسافت بسیاری زیادی از ستاره خود تشکیل شده و تحت بارش مواد یخی بوده است، سپس به نقطه ای نزدیک تر به ستاره آمده است.
هانا ویکفورد محقق ارشد انستیتوی علوم تلسکوپ فضایی و محقق ارشد این پژوهش می گوید: سیاره های خارج از منظومه شمسی به ما نشان می دهند روند تشکیل این اجسام فضایی بسیار پیچیده است.
هرچند WASP-۳۹b با زحل مقایسه می شود، اما دو سیاره تفاوت های زیادی دارند از جمله آنکه این سیاره دور خود حلقه ای ندارد.